Być może zainteresują Cię kolekcje płytek...
IKEA powstała w oparciu o proste założenie, by wprowadzić stylowe, niedrogie meble do domów wielu ludzi. Żaden z produktów tej marki nie ucieleśniał tego etosu tak bezproblemowo, jak kultowy fotel Poäng, podręcznikowa definicja "demokratycznego wzornictwa". Będący błogim mariażem formy, funkcji, jakości i zrównoważonego rozwoju, fotel Poäng jest dziś tak samo pożądany, jak w momencie powstania ponad 40 lat temu.
"Poäng to nowoczesny klasyk, który przetrwał próbę czasu i jest doskonałym przykładem tego, co IKEA nazywa demokratycznym wzornictwem", powiedziała Gillian Firth, szefowa sprzedaży w dziale salonów w IKEA. "Przez 40 lat krzesło Poäng łączy w sobie styl, funkcjonalność, jakość i wygodę w cenie, która jest przystępna dla wielu."
Historia Poäng'a
Poza różnymi projektami pokrowców, zmianą nazwy i kilkoma oszczędnymi poprawkami w zastosowanych materiałach, fotel Poäng pozostał w dużej mierze niezmieniony przez ostatnie 40 lat - aż do 2016 roku. Aby uczcić 40. rocznicę powstania fotela w 2016 roku, IKEA poinformowała MyDomaine, że wypuści jedną nową limitowaną ramę Poäng i sześć nowych pokrowców na fotel.
Krzesło Poäng, pomysł japońskiego projektanta Noboru Nakamury i pracownika IKEA Larsa Engmana, posiada elegancką skandynawską ramę i eklektyczny wachlarz wzorów pokrowców, które przetrwały próbę czasu. Pierwsza współpraca nad tym kultowym już projektem rozpoczęła się w latach 70-tych, kiedy Nakamura przeprowadził się z Japonii do Szwecji.
"Powodem, dla którego chciałem pojechać do północnej Europy było to, że tamtejsze wzornictwo ma istotne, kreatywne elementy dla ludzi" - powiedział Nakamura. "Ich produkty są przyjemne, zabawne i kojące w dotyku i użytkowaniu, a każdy z nich ma istotne znaczenie i wartość".
Komfort i funkcjonalność były na pierwszym miejscu podczas projektowania Poäng.
"Krzesło nie powinno być narzędziem, które więzi i trzyma siedzącego" - powiedział Nakamura. "Powinno być raczej narzędziem, które zapewnia nam bogactwo emocjonalne i tworzy obraz, w którym rozładowujemy stres".
Przystępność cenowa jest kluczem
Dzieło Nakamury i Engmana stało się jednym z najpopularniejszych produktów IKEA w historii, sprzedając średnio 1,5 miliona modeli rocznie. Oznacza to, że od momentu debiutu sprzedano ponad 30 milionów krzeseł Poäng. Co ciekawe, w ciągu tych lat jego cena spadła o 21%.
"Będąc dobrym zarządcą naszych zasobów i ograniczając odpady do minimum, byliśmy w stanie znacznie obniżyć koszty związane z Poäng, nie zmieniając stylu i komfortu, które fani Poäng poznali i pokochali" - powiedział Firth.
Ale jak dokładnie tego dokonano? Cóż, w 1992 roku stalowe rury krzesła zastąpiono ramą wykonaną z warstwowego drewna giętego. Ta zmiana pozwoliła na bardziej efektywne pakowanie i wysyłanie krzeseł na płasko.
Limitowana edycja krzeseł, która uświetniła 40-lecie Poäng'a, kosztowała od 129 do 249 dolarów i była dostępna zarówno online, jak i w sklepach.
Michał